Costatrimmens logo

"Ut i det Blå"

Her kan du åpne Costatrimmens

E-mail E-post til Costatrimmens leder

Ut i det blå til Valencia
15. november 2017

Vi kjørte Alfaz del Pi – Valencia.
Kaffe stopp akkurat før Valencia for Sjåføren og «reisende»
Først besøker vi gamlebyen
Etterpå elveleiet Turia
Opera visitando al final

Kl 14.00: middag i Albufera.
Etterpå båttur i de
spanske «rismarkene»
Prisen var 50€

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ut i det blå til Tibi

onsdag den 22. februar 2017
Avgang:  kl 8.00 fra Alfaz del Sol        Kulturhuset kl 8.05            P-plass Albir kl 8.15

Vi kører ind i landet fra   Alicante - San Vicente og mot byen Tibi. Ca 5 km før byen stopper vi

ved  “Restaurant Maimo” og herfra spadserer vi ned mod søen El Embalse  - Vannreservoiret demmer op

for vannet i elven Monnegre. Den er kendt fra tidernes morgen som den højste opdemning i Europa på 40 m

ret op i luften og den dateres helt tilbage til Filipe II,  sønnen til kejser Karl den første  (eller Kong Karl den

femte  av Spania) Vejen går på asfaldt et stykke, så det er nemt at gå på og nemt at finde vejen tilbage for

de som ikke vil gå så langt og de har da muligheden til at gå tilbage og hygge sig med en kop kaffe eller øl.

Vi andre går ned til søen og her kan vi dele os i 2 grupper:

Gruppe 1 :  går med guide 1 for at  utforske embalsen og gå op ad høje trapper til toppen av muren og derfra

gå sti et stykke tilbage mot restauranten.

Gruppe 2 :    går tilbage med den anden guide.

Når vi er samlet igen køre vi med bussen til Castalla, hvor vi skal spise på Restaurant  “El Viscayo”. Om der

bliver tid kan vi tage en  mindre tur rundt og se byen Castalla.

Påmelding kontant betaling. Prisen er  60€

Jubileumstur onsdag 16. november 2016 til
Vi gikk bl.a. opp i de Mauriske huler ”Cuevas del Moro”
De som ville inn i dem fikk god mosjon her.
Desuten så vi Cuevas Colomer, Cava San Blai, Plaza de Toros – tyrefekterarenaen,
som er den eldste i Spania og hugget ut av klipperne.
Vi gikk en slentretur gjennom det middelalderlige kvaralet, meget  spennende.
Vi hadde lokal guide med. Lunchen med drikkevarer og kaffe og avec inntok vi på en av byens restauranter,
før vi kjørte hjemover.

UT I DET BLÅ ONSDAG  DEN 11. NOVEMBER 2015 TIL YECLA
Ikke helt ut i det blå men en tur som (vil jeg påstå)  er ukjent for de fleste!!
1. opsamling kl. 08:00 ved  motorvejen ved Alfaz del Sol.

2. opsamling kl. 08:15 ved markeds/P - plassen i Albir.

Herfra kjører vi mod Alicante – Villena og Yecla med 1 stopp på turen med kaffepause eller toilet-besøk.

I Yecla skal vi møte guiden som skal orientere oss om det vi skal se i Yecla og om hule maleriene på Monte Arabi, som ligger ca. 20km vest for MU18.

Husk å ta med litt vann og evt. frukt etc. til busturen og glem ikke vandreskoene eftersom vi skal gå fra bus-parkeringen og en ca. 200 – 500 m på gruslagt vej for å bese hulemalerierne og de erosions-skapte stenfigurer, som ligger spredt i området, hvor man med litt fantasi kan bese katter og ville dyr som hodet av en dinosaur, en muslingskal – som man kan legge sig opp i og et hjerte!!  Vi kommer likeledes inn i en kjempestor grotte med et hull i taket, og de som vil, kan gå opp og se ned i hullet, hvor vi andre står.
Når vi er ferdige her, kjører vi tilbake til byen Yecla, hvor vi bl.a. skal se det arkeologiske museum, hvor vi kan se bilder over området ved Monte Arabi samt  stenalder funnene, som er gjort rundt om ved Yecla. Vi skal også se et museum over reproduksjoner av ”El  Greco-malerier”

Og så er det tid til en 4 retters menu med med vin, vann og kaffe inkludert på en fin restaurant i byen.  Restauranten befinner sig i området med utstillingsvinduene til de mange møbelfabrikker, som byen er kjent for, så OM  der blir tid, kan vi jo ”ose ” lidt rundt og se på dem!  Jeg har selv kjøpt elevasions-senge der  og et ”Luis den XIV” vitrineskap der., og det var nesten halv pris i forhold til møbelforretningene her.
Lidt facts:

Byen Yecla ligger på høyderyggen  670 m.o.h  i den nordøstlige del av Murcia distriktet og den har  34.404 innbyggere og har en utstrækning på  607,7 km². Byen blev under den muslimske okkupasjonen kaldt for Yakka – men byen er ikke av arabisk opprinelse, men man mener at navnet opprinnelig stammer fra det romanske IKO eller AKA.

De første egentlige bosettinger er fra 11 hundre-tallet i muslimske ALMORAVIDE-tid og er bygget rundt  den andaluske plass  Hisn Yakka. Muslimerne slo sig ned her , eftersom området var lite bebygget og her kunne de fritt leve og dyrke deres muslimske tro.

Efter tilbake erobringen ca. år 1.243 gjennemført av Alfonso X ( den kloke) kom Murcia under kristent herredømme og efter det muslimske opprør og deportasjonen av maurerne ble byen utvidet nordover og den arabiske del Yakka forsvant.

Monte Arabi som ligger i fjellet Sierra de Salinas er kalt   ”Det magiske fjell”   Yecla p.g.a. de mange  mytiske legender som i tidene er blit laget over stedet og de  mange arkologiske funn bl.a. hule maleriene.

Ordføreren tilhører høyrepartiet PP og har gjort det siden 1995. Byrådet består av 21 byrådsmedlemmer hvorav de 11 er høyreorientert.

Byen har ca. 500 møbelfabrikker og trelasthandlere.  Bøndene dyrker Oliven – mandler og korn MEN det viktiske er druedyrkning og Yecla er kjendt for sine viner laget på druene Monastrell og her finnes dessuten en del fine bodegaer og man har dyrket vin her siden romertiden. I  området  har man funnet rester av en 300 m. stor bodega med fermentering - kamre og plattformer, hvor man stampet druene. (dette skal vi dog ikke se denne gangen, eftersom vi har en masse andre interessante ting å se).
God tur!

Med Costatrimmen ut i det blå
5. november 2014, Tur til Valencia.
Orientering om turen til Valencia:

Bussen starter kl  8:00 fra møtepladsen ved den norske klubben. Herfra kører vi til Valencia med et pitstop på autopistaen, for at indtage og lænse for vædske!!!
Eta  kl. 10,15 ved parken i det gamle Turia elvfaret. Hvorfra vi går langs med elven indtil Opera-huset Palau de les Arts Reina Sofia hvor vi får rundvisning! I den periode, vi er der opfører de ” Los Micerables”
I parken er der 2 cafeterier med ca 1 km mellemrum, hvor vi kan stoppe og forfriske os.
Efter Opera-huset tager vi bussen ud til Restauranten i El Palmar, hvor vi skal spise en dejlig lunch av Valencias specialitet: Paella med forret og dessert, samt kaffe og tilhørende vine. Vi er hjemme i Alfaz igen ca 18.00 – 19.00
igen ca 18.00 – 19.00. Vi  er 2 guider på turen Arne Fjeldstad og Dorrit Møller, som vil være jer behjælpelige å hele turen også gennem parken!

Lidt historiske fakta: ( ifg Wikipedia) Operaen blev indviet  8 oktober 2005. Den er bygget af Santiago Calatrava. Den første opførelse var året senere med Beethoven ”Fidelio”. Der har efterfølgende iallerede i 2006 været en del skader på bygningen indvendig og i 2013 kollapsede den yderste skal, hvorefter den har  forandret  udseende.
Den største sal har plads til 1.481 tilskuere. Desuden er der 3 sale mere: auditoriet med 1500 pladser og 2 andre med  hver 400 pladser, hvoraf den ene Teatro Martin y Soler er en tilbygning.

Onsdag 5. februar 2014 har Costatrimmen igjen "ut i det blå" dagstur.

Medlemstur til Alicante den 05 og 12.. februar 2014.

Avreise fra møteplassen kl. 08.30.

Vi blir tatt med på en «smaks-vandring» gjennom den gamle bydelen av Alicante. Den godt engelsktalende guiden tar oss med til åtte butikker og barer hvor vi får smake på og får vite mer om lokal, tradisjonell mat g drikke. Underveis vil han også fortelle oss litt om Alicante og byens historie. Vandringen tar ca to timer.

Videre besøker vi borgen Santa Barbara, som ligger høyt over byen. Borgen er en av Europas største eksisterende middelalderfestninger. Der får vi også en guide.

Dagen avsluttes med lunsj før vi vender nesa hjemover.

Ta med varme klær; vi blir ute mye av dagen. Ta også med ei vannflaske til smaksvandringen.

Turen koster 50€, og kan kjøpes rett etter nyttår.

_________________________________________________________________________
Onsdag 13. november hadde Costatrimmen "ut i det blå" dagstur til Murcia.
Dette er vannhjul (noria)
som var viktig for irrigasjon
av størrelandbruksområder.
El puente viejo (den gamle brua) Til venstre ligger møllemuseet besøkte. Bildet til høyret er Katedralen i Murcia

"Ut i det blå" tur med Costatrimmen til Alcoy onsdag den 27. februar 2013
Denne gangen går turen til «dalstroka innafor», nemleg til Alcoy som er den åttende største byen i Comunidad Valenciana med 61 000 innbyggere. Alcoy er en gammel by med en spennende historie som vi skal få vite mer om. Fra midten 1800-tallet ble Alcoy en industriby spesielt innen tekstil og papir. Engelske investorer bygde jernbane fra Alcoy til Gandia ved kysten. Formålet var å frakte kull til industrien i Alcoy  og transportere industrivarer ut. Jernbanen ble nedlagt i 1969. I dag er den gamle traseen en populær tur og sykkelveg. Ny industri har tatt over, mellom anna farmasøytisk industri og næringsmiddelindustri. Viktige næringer er også knytt til  «fiestas de moros y cristianos».

Rundt Alcoy finner vi flere naturparker mellom annet: Parque Natural del Carrascal de la Font Roja og El Parque Natural de la Sierra de Mariola.

Alcoy sett fra Sierra de Mariola
Sett på avstand ser Alcoy til å ligge i et heller flatt område, men her er fleredype kløfter (barrancos), så bybildet er preget store bruer. Og en av dem ser vi på dette bildet
Under den spanske borgerkrigen ble det i 1937 bygd et sjukehus i Alcoy av Den Norske Hjelpekomiteen for Spania sammen med den tilsvarende svenske komiteen.
Den Norske Hjelpekomite for Spania ble stiftet 10. november 1936.

En sjelden gang kan vi på turer i vårt område se gåsegribber (buitre leonado). Fuglen er på besøk og kommer fra Alcoy. Her er det en flokk i fjellet El Canyet. Vi skal gå en liten tur der og regner med få se fuglene.

Alcoy og Alfaz del Pi er vennskapskommuner så vi blir gjort litt ekstra stas på. Paco fra kommunen blir vår guide. Vi skal mellom annet besøke den enestående Rådhussalen tegnet av arkitekten Caltrava og museet for fiestaen Moros y cristianos. Vi avslutter dagen med et storslagent måltid.

Det norsk/svenske sykehuste i Alcoy

Pris for turen er 50 € og billettsalget starter i uke 4.

Avreise fra møteplassen ved Klubben klokka 08:30, onsdag 27. februar.
Med det nye billettsystemet blir påstigningen raskere, slik at bussen også stanser ved kulturhuset og kjører og  inn på markedsplassen i Albir.  Bussen har avgang derfra kl 08:45.

Gåsegribben veier 10 kg og har et vingespenn på 2,5 meter

Ut I Det Blå til Santa Pola og Tabarca  med Costatrimmen onsdag  27. oktober 2012
Vi starter fra møteplassen klokka 0830  (Ingen påstigning andre steder). Turen til til Santa Pola tar en time. Santa Pola er en by med noe over 30 000 innbyggere. Den har en interessant historie. Vi kan ikke rekke over alt, så vi velger å besøke Las salinas de Santa Pola. Dette er et våtmarksområde for det meste med saltvann. I denne delen av provinsen Alicante har saltutvinning lange tradisjoner. Vi håper å lære litt om denne industrien, få en spasertur og oppleve litt av fuglelivet her.

Klokka 1130 drar vi med båt til Tabarca. På 1700-taller var øya tilholdssted for berbiske pirater. Carlos III gav i 1760 ordre om å bygge en festning og å befolke øya. Mange flytta hit fra den tunisiske øya Tabarka, og navnet Nova Tabarca (Nye Tabarca) ble gitt øya av kong Carlos III i 1768. Øya har gode restauranter og vi har turens høydepunkt, almuerzo, på en av disse. Klokka 1645 returnerer vi til Santa Pola og tar en liten spasertur i byen før vi vender kursen mot Alfaz del Pi.
Billettsalget starter mandag 1. oktober og prisen er 50 €.

Byvandring i Orihuela og badetur i Fortuna 15.februar 2012

Orihuela ligger ved foten som har
                        byens navn, Sierra Orihuela. Orihuela er en fin by som ligger 57 km sør-vest for Alicante. Særlig gamlebyen er et sjarmerende besøksmål med vakre bygninger og plazaer, og med 1 guide pr 25 Costatrimmere så skal vi få en interessant tur rundt i byen. Men bybesøk er mye mer enn vakre hus og guider. Derfor setter vi av privat tid for den enkelte – til butikkbesøk eller tid til å sette seg ned og nyte livet (med noe godt i).
På angitt klokkeslett stiger vi på vår buss for å dra en kort kjøretur til Fortuna – landsbyen som er kjent for sine varme kilder og bad fra romertiden og fram til idag. I dag pusset opp og modernisert etter vår tids krav til komfort.
Men aller først er det tid for mat – for almuerzo/lunsj, og vi tar inn på ærverdige hotel Espania og hygger oss med mat og vin og hverandre.

Etter maten går Costatrimmen i vannet. Fortuna er viden kjent for sine vakre anlegg og sitt herlige vann. Det er avslappende og vidunderlig å kose seg i dette herlige vannet en times tid. Adgang til badeanlegget koster 6 euro (gruppe-pris) og betales av den enkelte ved inngangen. De som ikke bader, de hygger seg i landsbyen.
På angitt klokkeslett går vi nok engang ombord i bussen. Denne gang for å dra tilbake til Alfaz/Albir etter en opplevelsesrik dag. Avreise kl 08.30 Dette av hensyn til det å kunne gi rikelig fritid og det er mye som skal oppleves.

Fra Leana Balneario
Turen koster 40 euro pr. person og kjøpes fra Costatrimmens styre.  Dersom du vil bade, anmelder du ditt ønske men betaler ikke for badingen. Vi må melde på våre badegjester senest 1 uke før avreise.
Velkommen til en trivelig Costatrim-opplevelse Ut i det Blå !

Tekst til bildene:
Bildet over til venstre: Orihuela ligger ved foten som har byens navn, Sierra Orihuela.
Bildet til venstre: Dette er fra Leana Balneario. Les mer på www.leana.es

"Ut i det blå" til Sierra Crevillent onsdag den 9. februar 2011
Onsdag 9. febrbruar kl 0900 drog vi fra Møteplassen til Crevillent.
Byen er kjent for teppefabrikker og mange teppeutsalg. Fiestaen Semana Santa (Påske) er en av de mest spektakulære i Spania. Vi startet dagen med å besøke museet med de 24 flåtene som bæres gjennom gatene – hver krever 40 til 60 mann. Vi fikk også med oss en video fra fiestaen. Så dro vi til utgangspunktet for fjellturene i Sierra Crevillent. Her var det mange turer å velge mellom, se kartet under. Vi tok en kort tur på ca. to timer. Det varogså flere muligheter for dem som ikke vil gå langt. Tradisjonen tro ble besøket avsluttet med et storslagent måltid. Det hele fikk vi for 40€.
Damer på tur ved Crevillentmap

Onsdag 10.november 2010 gikk turen til Cartagena
Cartagena er en gammel, spennende by. Byens historie får vi høre av guidene på bussturen sørover. Programmet omfatter blant annet en spasertur fra Plaza Espana og ned til havnen gjennom en vakker gågate med mange severdige byninger. På vegen legger vi inn et besøk på den romerske teatret. I havnen er det mye å se. Her finner du mellom annet  en unik ubåt som er designet av Løytnant Isaac Peral og ble bygget i 1888. Den er kanskje den første av sitt slag i verden. Vi avslutter turen som vanlig med et minneverdig måltid. Mer utfyllende program kommer etter turen til Santa Eulalia.
Submarino de Isaac Peral

"Ut i det blå" turen 10. februar 2010, gikk til Elche  - ikke langt fra Alicante

Foto: Øystein W. Skjold
Elche er en gammel by, for riktig lenge siden en romersk provins, og den er også full av imponerende spor etter gammel arabisk kultur.  Som en av svært få byer i verden er Elche oppført hele to ganger på UNESCOs verdensarvliste.  Elches ”palm groves” (El Palmeral), som teller mer enn 200 000 palmetrær, kom på verdensarvlista i 2000, og  Elches mysteriespill (Mistero di Elche) som er blitt framført i den store basilicaen hver august måned i hundrevis av år, kom på UNESCO-lista i 2001.

Elche har også en rekke andre historiske og kulturelle severdigheter som det gamle bysenteret, flere interessante museer, Di dama di Elche og  biologiske hager. Vi tror vi har valt ut de beste til turen vår.

Onsdag den 4. november 2009 gikk turen til:
VALENCIA MED VANDRING I TURIAS GAMLE ELVELEIE
DER DET NÅ ER PARK. VANDRETUREN ENDER VED OPERAEN HVOR VI BLE PLUKKET OPP AV BUSSEN SOM FRAKTET OSS VIDERE TIL

L’ALBUFERAOMRÅDET OG LUNSJ I EL PALMAR
  VED Å FØLGE BUSSEN ET STYKKE KAN VANDRINGEN AVKORTES.

Før den gikk "ut i det blå" turen til Simat la Valldigna. En fin liten pueblo ca. 4 mil syd for Valencia.
                                                                                         Foto: Dorrit Møller

Foto: Øystein W. Skjold

12-november 2008 gikk tur gikk til Bocairent.
Med tur i området i utkanten av byen, severdigheter, som nivera og grottene, som selvsagt ble avsluttet med en lunsj, hvor vi bla. fikk smake på lokalt urtebrennevin.

Foto: Øystein.W.Skjold

Foto: Asle Berg

Foto: Øystein W. Skjold

den 20. februar 2007 gikk turen til Javea.

To busser med 108 turglade Costatrimmere drog på tur til Javea.

Ut i det bøå Javea
Foto. Øystein W. Skjold
Ut i det blå

Den første turen gikk til Fleix

den 31. oktober 2007.

Vi fyllte to busser og dro av sted 97 turglade costatrimmere en drøy times busstur til Fleix. Det stod to av våre turledere klare til å ta oss med på en av to alternative turer, som kunne passe for de fleste. Bildene under er fra turen ned de 1000 trappetrinnene som å hundrevis av år har blitt benyttet til kløv. Uværet i oktober har revet bort noen av trinnene som har ligget der i siden trappen ble bygget.